Een monumentale watertoren die al jaren op zijn zij ligt aan de Edgar du Perronstraat, nabij de Erasmusweg, is niet omgevallen maar tijdelijk verplaatst.
Het gaat om een ijzeren waterreservoir uit de vroege twintigste eeuw dat symbool staat voor de Haagse glastuinbouwhistorie. Hoewel het object in 2018 officieel werd aangewezen als monument, ligt het er nu verwaarloosd bij: omgevallen, beschadigd en volledig overwoekerd. Ook zijn meldingen door bewoners gedaan over de veiligheid van spelende kinderen rondom het object.
Gemeenteraadslid Arjen Dubbelaar (foto onder) van Hart voor Den Haag stelde hierover schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders en die zijn nu beantwoord. "De eigenaar en de gemeente zijn in gesprek over herplaatsing op een andere locatie in het gebied", schrijft het college. "Reden voor verplaatsing was de realisatie van een viertal nieuwbouwwoningen op de oorspronkelijke locatie. Daar is een omgevingsvergunning voor verleend. De gemeente heeft toestemming gegeven om de toren tijdelijk te verplaatsen. Dit is in 2023 gebeurd. De tijdelijke locatie is niet in overleg met de gemeente gekozen. Een nieuwe vast plek is tot nu toe niet gevonden."
Tekst gaat door onder foto.

Foto: Gemeente Den Haag.
Zonder succes
De gemeente benadrukt dat pas sinds kort bekend is dat de watertoren nog steeds op de huidige locatie ligt, maar dat er dus absoluut geen sprake van instorting of vandalisme. "De eigenaar heeft aangegeven de opgelopen schade, constructieve veiligheid en het onderhoud in orde te maken zodra de nieuwe locatie is bepaald."
Herplaatsing op het terrein van een naastgelegen volkstuinvereniging leek lange tijd kansrijk, maar was uiteindelijk niet haalbaar. Daarnaast is gezocht naar een locatie in de omgeving op gemeentegrond. "Tot nu toe zonder succes", aldus het college. "Indien de eigenaar niet binnen een redelijke termijn tot herplaatsing overgaat, zal het college bezien of handhavende maatregelen nodig zijn. Op dit moment ziet het college daar nog geen aanleiding toe."